We verwachten van ouders en kinderen die de school bezoeken dat zij zich houden aan de waarden en normen die gelden binnen de school.
In de praktijk betekent dit o.a.:Differentiëren naar onderwijsbehoefte t.a.v. inhoud en instructie
Het zorgen voor voldoende remediërende materialen en materialen t.b.v. de leerlingen die wat meer aankunnen.
Via het werken met een dagtaak wordt toegewerkt naar het leren omgaan met een weektaak. Hierbij hoort een gevoel van verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag en voor het maken van keuzes. Bij de keuze van werkvormen en activiteiten zullen we met dit aspect steeds rekening houden. Op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling krijgen onze leerlingen ook de ruimte voor eigen inbreng. Normen en waarden, regels en afspraken spelen een belangrijke rol bij ons op school.
Aandacht hebben voor elkaar, een goed en veilig pedagogisch klimaat bieden, werken in/met familiegroepen, je prettig en veilig voelen in de schoolwoonkamer, samen de kans krijgen problemen op te lossen, ervaren wat het is om leerling/mentor te zijn, verantwoordelijk zijn voor werk/opdrachten d.m.v. weektaak en de gezamenlijke vieringen.
2. De relatie van het kind met de ander en het andere
3. De relatie van het kind met de wereld
1. Relatie van het kind met zichzelf
1.1.Kinderen leren kwaliteiten/uitdagingen te benoemen en in te zetten, zodanig dat zij zich competent kunnen voelen.
1.2.Kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen voor wat zij willen en moeten leren, wanneer zij uitleg nodig hebben en hoe zij een plan moeten maken.
1.3.Kinderen worden beoordeeld op de eigen vooruitgang in ontwikkeling.
1.4.Kinderen leren te reflecteren op hun ontwikkeling en daarover met anderen in
gesprek te gaan.
2. Relatie van het kind met de ander en het andere
2.1.Kinderen ontwikkelen zich in een leeftijdsheterogene stamgroep.
2.2.Kinderen leren samen te werken, hulp geven en ontvangen met andere kinderen en daarover te reflecteren.
2.3.Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en mee te beslissen over het harmonieus samenleven in de stamgroep en school, opdat iedereen tot zijn recht komt en welbevinden kan ervaren.
3. Relatie van het kind met de wereld
3.1.Kinderen leren dat wat ze doen er toe doet en leren in levensechte situaties.
3.2.Kinderen leren zorg te dragen voor de omgeving.
3.3. Kinderen passen binnen wereldoriëntatie de inhoud van het schoolaanbod toe om de wereld te leren kennen.
3.4.Kinderen leren spelend, werkend, sprekend en vierend volgens een ritmisch dagplan.
3.5.Kinderen leren initiatieven te nemen vanuit hun eigen interesses en vragen.
Jenaplanschool de Tandem is een moderne jenaplanschool. Modern Jenaplanonderwijs kenmerkt zich door een aanbod dat op de toekomstgericht is. Hierbij wordt met leerlingen niet alleen gewerkt aan de 'gewone' vakken als rekenen, spelling, schrijven en taal, maar ook aan de zogenaamde 21ste-eeuwse vaardigheden. Hieronder vallen vaardigheden als: ondernemen, plannen, samenwerken, creëren, presenteren, reflecteren, verantwoorden, zorgen voor, communiceren en respecteren. Door hier nu aandacht aan te besteden, bereiden we kinderen zo optimaal mogelijk voor op een soepele instroom in de maatschappij van later.